به گزارش خبرگزاری ایپنا؛ موضوع قرارداد فدراسیون فوتبال با جیووا مدتی نقل محافل خبری بود و در نهایت هم به فسخ یک طرفه انجامید اما آنچه که ما را به این وا داشت تا دوباره به آن موضوع برگردیم و کمی کالبد شکافی اش کنیم رد پای رئیس فدراسیون جودو در آن قرارداد است!

قراردادی که هر چند به سرانجام نینجامید اما لباس های جیووا برتن ملی پوشان ووشو و جودو دیده شده است و به همین دلیل برآن شدیم تا با نگاهی موشکافانه تر داستان این قرار داد را مرور کنیم.

**از خیابانی به یک اشاره از کفاشیان به سر دویدن!

فدراسیون فوتبال دی ماه ۱۳۹۴اعلام کرد که قصد دارد یک بار دیگر با آل اشپورت وارد مذاکره شده و قراردادش را با این برند برای سه سال دیگر تمدید کند!

اما به یکباره ورق برگشت و به یکباره طی فراخوانی از شرکت های مختلف دعوت شد که برای مزایده پا پیش بگذارند.

همان زمان شنیده می شد که ایراد اصلی را وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون فوتبال گرفته که چرا بدون برگزاری مزایده، با آل اشپورت قرارداد می بندد.

براین اساس، ال اشپورت، هومل، آدیداس، جیووا و… در مزایده شرکت کردند و فدراسیون، جیووا را انتخاب کرد!

انتخابی که شروع انتقادات بود؛ به خصوص زمانی که مشخص شد جواد خیابانی هم با شرکت پارس که نمایندگی جیووا را دارد، در ارتباط است، البته خود خیابانی اصرار داشت بگوید دلال نیست و فقط در حد یک پیام کوتاه به کفاشیان، جیووا را معرفی کرده است و تاثیر دیگری روی این تصمیم نداشته است!

نکته قابل توجه رد پای محمد درخشان، رئیس فعلی فدراسیون جودو و رئیس وقت کمیته بازاریابی فوتبال در این قرارداد بود که کمتر کسی از آن خبر داشت.

برخی ها مدعی بودند علت عجله فدراسیون فوتبال برای قرارداد با جیووا این بود که کفاشیان قبل از برگزاری انتخابات قراردادش را با برند جدید تمام کند، حتی صحبت از این شد که نهادهای نظارتی به روند برگزاری مزایده ایراد گرفته اند و احتمال این هست که مزایده مسیر قانونی اش را طی نکرده باشد!

بعد از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال که هجدهم اردیبهشت ماه برگزار شد، قرار شد از لباس تیم ملی رونمایی شود.

***لباس جدید اول بر تن فوتسالی ها رفت!

لباس های جدید تا قبل از اینکه به دست تیم ملی فوتبال برسد، بر تن اعضای تیم ملی فوتسال در تمرینات رفت و باعث ناراحتی آنها شد چرا که از کیفیت آن رضایت نداشتند.
سرجمع قرارداد برای سه سال شش میلیون یورو تمام و گفته شد که جیووا چون قصدش حضور در خاورمیانه است ، به همین دلیل حاضر شده است که این تخفیفها را بدهد.

**افشاگری ۹۰، دست دلالان را رو کرد

برنامه نود در یکی از شب های پخش، گزارشی کامل در مورد پیراهن های تیم ملی را نشان داد و افشا کرد که برند غیرمشهور جیووا که ایتالیایی معرفی شده نه کیفیت دارد و نه قیمت مناسبی !

گزارشگر برنامه نود در یکی از آیتم ها با دوربین مخفی به یک فروشگاه رفته بود که فروشنده ادعا می کرد همه لباس های جیووا در ایران تولید می شود و روی آن برند ایتالیایی درج می شود.

در این گزارش فروشنده مدعی بود که هم شرکت از فروشنده ها پورسانت می گیرد و هم خریدارها می توانند از قیمت بالای لباس ها حق دلالی خود را بردارند.

پس از پخش این آیتم که درآن به وضوح مشخص بود که لباس های تیم ملی در ایران تولید شده مهدی تاج روی خط رفت و تولید داخل بودن لباس های جیووا را تایید کرد!

تاج در این مورد گفت:« تولیدی این لباس هادر شهر شیراز است… که بعد ازاو فردوسی پور هم تاکید کرد که تولیدی لباس های جیوا در خود تهران هم وجود دارد.

** فسخ یک طرفه و داستان غرامت ۱۰ میلیارد تومانی!

انتقادات شدید از کیفیت و طراحی لباس‌های برند ایتالیایی «جیووا» باعث شد فدراسیون فوتبال قرارداد خود را با این شرکت فسخ کند و برای تهیه لباس ملی‌پوشان به سراغ کمپانی بزرگ آدیداس برود.

پس از این اتفاق، صحبت‌های زیادی در مورد پرداخت غرامت سنگین به جیووا توسط فدراسیون فوتبال مطرح شد و شنیده ها حاکی از آن است که جیووا به فیفا شکایت کرده و خسارت ۱۰ میلیارد تومانی در انتظار ایران است.

شنیده می شود یکی از مسئولان وقت فدراسیون که در سفر خارجی حضور داشت با رد و بدل کردن ایمیل هایی خواهان ختم قائله شد، اما مسئول مربوطه،  شرط  گذاشت که تنها درصورتی که اختیار تام بگیرد، موضوع را حل وفصل خواهد کرد اما فدراسیون فوتبال حاضر به دادن اختیار تام به آن فرد نشد.

**لباسهای جیووا بر تن وزشکاران رشته ووشو و جودو

هر چند جیووا با فدراسیون فوتبال به نتیجه نرسید اما قرارداد همکاری بین “مهدی علی نژاد” رییس فدراسیون ووشوی ایران و “محمدعلی بردبار” مدیرعامل شرکت بازرگانی ورزشی پارس که تنها نماینده جیووا ایتالیا در خاورمیانه محسوب می شود، تیر ماه ۹۵  به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد، البسه تیم های ملی ووشوی ایران در رده های سنی مختلف برای مدت دو سال از سوی شرکت “جیووا ایتالیا” تامین شد داستان وقتی جالب تر می شود که بدانید نایب رئیس بانوان فدراسیون ووشو همسر محمد درخشان رئیس وقت کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال است.

به تازگی هم که رد از این برند در لباس های جودوکاران دیده می شود که درخشان در صندلی ریاست آن نشسته است.

** طرح چند سوال مهم:

اگر لباس های با برند جیووا از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، چرا فدراسیون فوتبال با این شرکت به صورت یکطرفه لغو قرارداد کرد؟

اگر این لباس ها کیفیت لازم را ندارند، چرا فدراسیون های دیگر از آن استقبال کرده اند؟

سوال مهم تر اینجاست که چرا نهادهای نظارتی واکنش خاصی دربرابر بانیان اصلی عقد قرارداد فدراسیون فوتبال با جیووا نداشته اند ؟

آیا این درست است که بانیان را به حال خود رها کرده و راه را باز بگذاریم که هر چند سال یکبار پای یک دلالی روی سرمایه های وطنی باز شود؟

انتهای پیام/