آشنایی با بیمه سلامت درمانی + مزایای بیمه سلامت

Print Friendly, PDF & Email

مطمئناً بالاترین نعمت برای هر انسانی سلامتی است. در برخی از مقاطع زندگی بیماری به سراغ انسان می آید پس بهتر است برای کاهش هزینه ها از بیمه خدمات درمانی و بیمه پایه استفاده کند. این بیمه به بیمه سلامت درمانی نیز معروف است که در طرح های مختلفی ارائه خواهد شد. به دستور دولت بیمه درمانی و خدمات درمانی برای اقشار مختلف جامعه قابل اجرا بوده و می تواند افراد مختلف را تحت پوشش قرار دهد.

Print Friendly, Pdf &Amp; Email

مطمئناً بالاترین نعمت برای هر انسانی سلامتی است. در برخی از مقاطع زندگی بیماری به سراغ انسان می آید پس بهتر است برای کاهش هزینه ها از بیمه خدمات درمانی و بیمه پایه استفاده کند. این بیمه به بیمه سلامت درمانی نیز معروف است که در طرح های مختلفی ارائه خواهد شد. به دستور دولت بیمه درمانی و خدمات درمانی برای اقشار مختلف جامعه قابل اجرا بوده و می تواند افراد مختلف را تحت پوشش قرار دهد.

در ادامه این مقاله، با هر آنچه باید درباره قوانین بیمه سلامت درمانی بدانید آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

آشنایی با بیمه سلامت درمانی + مزایای بیمه سلامت

آشنایی کوتاه با بیمه سلامت درمانی

بیمه خدمات درمانی یکی از بیمه های پایه سلامت زیر نظر وزارت تعاون کار و رفاه امور اجتماعی است. این بیمه در جریان تصویب قانون بیمه های عمومی در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و هدف اصلی این بیمه نامه پوشش دادن تمامی اقشار جامعه است تا در صورت بروز بیماری، نگرانی از بابت هزینه های درمان وجود نداشته باشد.

خدمات درمانی بیمه سلامت درمانی برای طبقات مختلف بسیار مناسب است. بهتر است روشن شود که بیمه خدمات درمانی کارکنان دولت در برخی شرایط و ویژگی ها با بیمه خدمات درمانی متفاوت است. برتری این دو بیمه را شرایط افراد مشخص می کند. بیمه درمانی کارمندان دولت همانطور که از نامش پیداست مخصوص کارمندان دولت است.

آشنایی با بیمه سلامت درمانی + مزایای بیمه سلامت

بیمه خدمات سلامت درمانی چند نوع است؟

همانطور که گفته شد بیمه سلامت درمانی برای افراد مختلف قابل ارائه است و می توان از آن بهره مند شد. انواع این بیمه نامه عبارتند از:

  • خدمات درمانی همگانی
  • بیمه روستاییان
  • کارکنان دولت
  • خدمات درمانی ایرانیان

بیمه‌ نامه خدمات درمانی همگانی

برای استفاده از این نوع بیمه نامه نیازی به پرداخت حق بیمه نیست و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد. نکته مهم این است که با تهیه این بیمه نامه دیگر نمی توانید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرید و از خدمات بیمه پایه آن استفاده کنید. در واقع این بیمه نامه بیشتر مناسب افرادی است که شغل فصلی دارند تا در صورت بیماری هزینه های آنها کاهش یابد.

در برخی بیمارستان ها شاهد بوده ایم که بسیاری از خدمات به صورت کاملا رایگان به بیماران ارائه می شود و این به دلیل قراردادی بودن با بیمه تامین اجتماعی است. هزینه ای که شخص به صورت داوطلبانه یا از طریق کارفرمای خود در صورت بیمه شدن پرداخت می کند، همان مبلغی است که در زمان بیماری توسط وی به بیمارستان یا داروخانه یا هر مرکزی که طرف قرارداد با بیمه فرد است پرداخت می کند.

بیمه روستاییان

یکی از زیرمجموعه های بیمه همگانی سلامت، بیمه روستایی است که دختران بالای ۱۵ سال و پسران بالای ۲۰ سال می توانند مشمول این بیمه شوند. بهتر است بدانید ۶۸ درصد افرادی که از بیمه سلامت درمانی استفاده می کنند روستاییان هستند.

بیمه سلامت درمانی کارمندان

تمامی افرادی که در دولت کار می کنند تحت پوشش خدمات درمانی کارکنان دولت (بیمه سلامت درمانی) قرار می گیرند و به طور کلی حدود ۱۶ درصد از کسانی که بیمه سلامت دارند، کارمندان سازمان های دولتی هستند. کارمندان دولت می توانند زن و پسر خود را تا سن ۲۲ سالگی و در صورت ادامه تحصیل تا سن ۲۵ سالگی و دختران خود را تا زمان ازدواج یا اشتغال به کار بگیرند. جهت پوشش آنها ارائه مدارک هر یک الزامی است. همچنین حق بیمه کامل برای آنها پرداخت شود.

کارفرمایان با ارائه پوشش بیمه سلامت درمانی جامع تعهد خود را به رفاه کارکنان نشان می دهند و وفاداری و رضایت آنها را تقویت می کنند. علاوه بر این، با بررسی آخرین اخبار اقتصاد و سرمایه، متوجه خواهید شد که سرمایه گذاری در بیمه سلامت مزایای مالی قابل توجهی را برای شرکت ها به همراه دارد، از جمله کاهش هزینه های گردش کارمندان و مزایای بالقوه مالیاتی.

خدمات درمانی ایرانیان

این بیمه نامه مشابه بیمه سلامت همگانی است و تنها تفاوتش این است که برای بیمه ایرانیان باید حق بیمه پرداخت کنید. نیمی از آن توسط دولت پرداخت می شود و مابقی آن به عهده بیمه گذار است. توجه داشته باشید که با تهیه این بیمه نامه مشمول خرید بیمه تکمیلی نیز می شوید و با بیمه تکمیلی می توانید هزینه های قابل توجهی برای درمان بیماری بپردازید.

آشنایی با بیمه سلامت درمانی + مزایای بیمه سلامت

بیمه سلامت درمانی توسط چه کسانی استفاده میشود؟

برای استفاده از خدمات سلامت درمانی شرایطی وجود دارد که بیمه شده باید مشمول آن باشد. شرایط بیمه درمانی به شرح زیر است:

  1. افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه دیگری نیستند. این موضوع را می توان مهمترین شرط در بیمه سلامت درمانی دانست.
  2. همه مردانی که به سن قانونی ۱۸ سال رسیده اند.
  3. زنان سرپرست خانوار که مشمول سایر بیمه نامه ها نیستند.

بیمه سلامت درمانی با بیمه تامین اجتماعی چه تفاوتی دارد؟

از نظر خدماتی هیچ تفاوتی بین این دو بیمه نامه وجود ندارد و تنها تفاوت آنها در شرایط بازنشستگی است. خدمات بیمه سلامت درمانی همگانی همانطور که از نامش پیداست فقط جنبه درمانی دارد و با ارائه آن سوابق بیمه ای افراد لحاظ نخواهد شد. اما در بیمه تامین اجتماعی با توجه به پرداخت حق بیمه می توان علاوه بر استفاده از خدمات درمانی، سابقه بیمه داشت و پس از پایان خدمت مستمری و بازنشستگی دریافت کرد.

طرف قراردادهای بیمه سلامت درمانی

اگر موضوع سابقه در بیمه سلامت را در نظر نگیریم، می بینیم که این بیمه نامه همانند بیمه تامین اجتماعی با اکثر بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، داروخانه ها، درمانگاه ها و مراکز درمانی طرف قرارداد است. افرادی که بیمه سلامت می خرند می دانند که در زمان بیماری هزینه های درمان کاهش می یابد و تنها بخش کوچکی از این هزینه ها را بیمار پرداخت می کند.

پوشش‌های بیمه خدمات سلامت درمانی و بیماری‌های خاص

افرادی که بیماری های خاصی مانند: ام اس، پیوند کلیه، دیالیز، تالاسمی و هموفیلی دارند، می دانند که تحت پوشش بیمه سلامت هستند. افراد تحت پوشش می توانند از خدمات مراکز درمانی بهره مند شوند. همچنین رئیس سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: افراد مبتلا به سرطان، سکته مغزی، مزمن، صعب العلاج، سالمندان و افراد بستری در بخش مراقبت های ویژه می توانند از خدمات تعریف شده برای تسریع در درمان خود استفاده کنند. این بیماری ها تحت پوشش بیمه سلامت هستند و در صورت نیاز افراد به منزل منتقل شده و از خدمات پرستاری تحت پوشش بهره مند می شوند.

روش های استعلام سوابق بیمه خدمات درمانی

استعلام سوابق بیمه سلامت درمانی مانند بیمه تامین اجتماعی است. کافی است به سامانه طراحی شده برای استعلام بیمه سلامت مراجعه کرده و سوابق خود را به راحتی مشاهده نمایید. برای انجام دادن این کار باید به آدرس ihio.gov.ir  مراجعه کنید.

برای داشتن سوابق بیمه سلامت درمانی باید اطلاعاتی را در سامانه استعلام وارد کنید. که شامل موارد زیر میشود:

  • کد ملی
  • شماره بیمه
  • سریال شناسنامه
  • شماره شناسنامه

کلام پایانی

وقتی بیمار یا مجروح هستید، مهم است که استرس مالی کمتری را تحمل کنید. بیمه خدمات درمانی که در سال ۱۳۷۳ تاسیس شده است بخشی از این هزینه ها را پرداخت می کند. از این رو در این مقاله سعی کردیم تا شما را با قوانین بیمه سلامت درمانی، انواع پوشش ها، مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

منبع: سایت تیترچی