افشاریان: برای ضبط مکالمه داور با اتاق VAR مجوز فیفا را نداشتیم/ تا دیروز پرسپولیسی بودم و حالا استقلالی شدم!

خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال به درخواست پرسپولیس برای انتشار مکالمه موعود بنیادی‌فر با داور  VARشهرآورد ۱۰۲ واکنش نشان داد.

خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال به درخواست پرسپولیس برای انتشار مکالمه موعود بنیادی‌فر با داور  VARشهرآورد ۱۰۲ واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری ورزش ایران(ایپنا)، وی در مورد شکایت باشگاه پرسپولیس از خودش به دلیل فیلمی که در زمان گل استقلال در شهرآورد ۱۰۲ از جایگاه ویژه منتشر شده است، اظهارداشت: نمی‌دانم به چه دلیل شکایت شده اما آنچه واقعا به عنوان رئیس کمیته داوران خستگی را روی تن من گذاشته همین صحبتهاست که واقعا شاید بدون رضای خدا باشد و از آن خیلی ناراحت هستم.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال افزود: شاید تنها فردی که در ورزشگاه به هیچ چیز جز داوری فکر نمی‌کرد من بودم. من در ردیف دوم جایگاه نشسته بودم اما وقتی موعود بنیادی‌فر به عنوان داور بازی که زیر مجموعه من است می‌خواست به کنار زمین بیاید و VAR را ببیند، نمی‌دیدم او و آدمهایش چه کار می‌کنند. به همین دلیل جلو آمدم تا رفتارش را ببینم. در آن صحنه هم اصلا متوجه نشدم فردی که روی دوش من پرید، چه کسی است؛ حتی بعدش هم نفهمیدم چه کسی بود.

وی درخصوص اظهار نظر معاون باشگاه پرسپولیس مبنی بر اینکه آن شخص به او نزدیک بوده که روی دوشش پریده است، تصریح کرد: بادامکی بازیکن بسیار بزرگ و آدم باشخصیتی است. اهل مشهد و شهر امام رئوفان است. باید حرفی بزند که رضای خدا را داشته باشد. اصلا آن شخص را نمی‌شناسم. اخلاقا، شرعا و منطقا هم این فرد به من نزدیک است. حتی اگر نزدیک هم باشد، وقتی از پشت روی دوش من پریده است، چه‌ گناهی دارم؟ نمی‌خواهم گناه کسی را بشورم اما حدس می‌زنم شاید آن شخص با فردی که فیلم گرفته هماهنگ کرده است. از قضا روز بازی جایگاه VIP  بسیار شلوغ بود و استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌های زیادی در آن حضور داشتند. در این مدتی که رئیس کمیته داوران هستم، تا روز گذشته پرسپولیسی بودم و حتی وقتی روز گذشته داخل زمین رفتم برخی به من این لقب را داده و گفتند افشاریان پرسپولیسی است اما از شب بازی استقلالی شدم!

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که به داوری این بازی چه نمره‌ای می‌دهد، توضیح داد: به وجود VAR نمره ۲۰ می‌دهم‌. فدراسیون فوتبال، کمیته داوران، وزارت ورزش، دولت و سایر نهادها دوست داشتند این سیستم در بازی باشد و ما هم تلاش خود را کردیم. با ورود VAR اتفاق خوبی افتاد و به اجرای عدالت در بازی کمک کرد. تیم داوری هم بسیار موفق بود‌ البته شاید اشتباهاتی هم بوده که قابل بحث و کارشناسی است.

وی درمورد درخواست باشگاه پرسپولیس مبنی بر انتشار مکالمه بنیادی‌فر و کمک داور ویدیویی در صحنه اعلام پنالتی به سود استقلال، عنوان کرد: مکالمات VAR و مجموعه داوری حاضر در استادیوم‌ کاملا محرمانه است. حتی اتفاقاتی که در اتاق کمک داور ویدیویی پیش می‌آید قابل پخش نیست. فقط برخی مواقع خود فیفا برای آموزش دادن، مکالمات داوران را ضبط و از آن استفاده می‌کند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که در فوتبال دنیا مثل بازی لیورپول که زیرنظر اتحادیه فوتبال انگلیس برگزار شد گاهی مواقع مکالمات داور و اتاق VAR پخش می‌شود، توضیح داد: موضع رسمی کمیته داوران درمورد VAR را گفتم، اصلا ضبط نشده که بخواهیم منتشر کنیم.