فرصت طلایی برای راننده ایرانی از دست رفت

جای مهربد شاملی در یاس مارینا خالی بود

در یکشنبه آخرین مسابقه فرمول یک ۲۰۲۱، راننده‌ای جوان از ایران نیز می‌توانست در فضایی که بهترین رانندگان دنیا حضور داشتند خودی نشان دهد اما…

به گزارش خبرگزاری ایپنا: شب گذشته پیست یاس مارینا در ابوظبی میزبان مهم‌ترین مسابقه فرمول یک در فصل ۲۰۲۱ بود و بدون شک صد‌ها میلیون نفر در سراسر جهان شاهد رقابتی هیجان‌انگیز و تاریخی بین دو مدعی قهرمانی بودند. راننده جوان هلندی از تنها فرصت خود در دور پایانی، نهایت استفاده را برد تا به نخستین قهرمانی خود دست پیدا کند و همیلتون کبیر را ناکام بگذارد.

انجام گرفتن این مسابقه فوق‌العاده با همکاری افراد بسیاری از سراسر جهان ممکن شد و در نهایت فارغ از برد و باخت، خیل طرفداران مسابقات اتومبیلرانی از تماشای یک مسابقه بسیار جذاب لذت بردند. در این جشن بزرگ جهانی، اما جای یک نماینده از ایران خالی بود که اگر برخی بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها نبود، در یکشنبه آخرین مسابقه فرمول یک ۲۰۲۱، راننده‌ای جوان از ایران نیز می‌توانست در فضایی که بهترین رانندگان دنیا حضور داشتند خودی نشان دهد اما…

فرصت طلایی

قهرمان فصل ۲۰۲۱ فرمول یک در پایان مسابقه دیشب از همه کسانی که او را حمایت کردند و از تیم ردبول قدردانی کرد در حالی که هزاران هلندی با پرچم‌های نارنجی روی سکو‌های پیست یاس مارینا در ابوظبی حضور داشتند و به نمایندگی از همه مردم این کشور از راننده جوان خود در بزرگ‌ترین مسابقه اتومبیلرانی جهان حمایت کردند. قهرمانی مکس فرستپن افتخار بزرگی برای همه مردم هلند بود و موجی از شعف این کشور را در بر گرفت.

اما اگر اندکی از این حمایت‌ها نیز از یک راننده جوان ایرانی شده بود، روز گذشته مهربد شاملی نیز در مسابقه فرمولا ۴ در همین پیست یاس مارینا نیز حضور پیدا کرده بود. مهربد شاملی راننده ۱۹ ساله ایرانی که دو سه هفته قبل در مسابقات کشوری کارتینگ برنده شد، خود را برای حضور در مسابقه آسیایی فرمولا ۴ آماده کرد تا با تیم «اکسل موتور اسپرت» دوباره در این مسابقات حضور پیدا کند. شاملی با همین تیم در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در مسابقات امارات و اسپانیا شرکت کرده بود و قرار بود بعد از حضور در مسابقه یاس مارینا که مصادف با آخرین مرحله فرمول یک بود، راهی مسابقات فرمولا ۳ شود که یک سطح بالاتر است.

در راهرو‌های انتظار و بی‌توجهی

با خواندن این داستان به راحتی می‌توان به عمق بی‌توجهی به ورزشکاران رشته اتومبیلرانی پی برد. مهرتاش شاملی پدر مهربد که حامی برای حضور در مسابقات اتومبیلرانی بین‌المللی است ماجرا را اینگونه بیان می‌کند: «برای حضور در فرمولا ۴ ابوظبی، از حدود ۳ هفته قبل برای دریافت لایسنس و نامه شرکت در مسابقه به فدراسیون مراجعه کردیم و ۶ روز طول کشید تا این نامه و مجوز صادر شود. بعد برای دریافت مجوز از شورای برون مرزی وزارت ورزش اقدام کردیم که معمولا دو هفته یک بار انجام می‌شود. اول به ما گفتند که جواب شورا به صورت شفاهی به ما گفته می‌شود تا نامه کتبی هم بیاید، اما چند روز گذشت و خبری نشد. پیگیری مداوم ما باعث شد که جواب دیگری بدهند. آقای علی‌نژاد معاون وقت وزارت ورزش که حالا استعفا داده گفت که به دلیل مسائلی که وزارت‌خانه با فدراسیون اتومبیلرانی دارد، فعلا اعزامی در این رشته صورت نخواهد گرفت و نامه هم دیر آمده است. اما چند روز که پشت در اتاق آقای علی‌نژاد نشستیم، بعد گفتند که این موضوع در شورا مردود شده. بعدتر دوباره گفتند که اصلا این موضوع مطرح نشده در شورا و به همین خاطر اعزام تایید نمی‌شود. فردای آن روز شخص آقای ناظمی به دفتر آقای علی‌نژاد رفت تا موافقت ایشان را بگیرد. روز اول که دیدار حاصل نشد و آقای ناظمی حتی به شورای برون‌مرزی هم مراجعه کرد که فایده‌ای نداشت. پشت در اتاق آقای علی‌نژاد چند ساعتی منتظر ماندم تا اینکه ایشان را دیدم و موضوع را پیگیری کردم. آقای علی‌نژاد گفت که موضوع از حیطه اختیاراتش خارج است و عملا دو روز مهم ما نیز به این ترتیب از دست رفت. بعد دوباره گفتند که امارات جزء کشور‌هایی است که به خاطر کرونا اجازه اعزام نمی‌دهیم در حالی که بنده هم جواب دادم خیلی از تیم‌های ورزشی در این ماه‌ها به امارات رفته‌اند. واقعا از این همه ناهماهنگی و بی‌توجهی تعجب کردم در حالی که نه فدراسیون و نه وزارت ورزش قرار نبوده هزینه‌ای برای این اعزام بپردازند و تمام هزینه‌ها را خود ما بر عهده داشتیم!»

جای خالی مهربد شاملی در فرمولا ۴ ابوظبی

به هر ترتیب این ماجرا به شخص وزیر ورزش ارجاع داده می‌شود و پدر مهربد شاملی موفق می‌شود در زمان کوتاهی مجوز را از شخص حمید سجادی بگیرد، اما با توجه به سرباز بودن مهربد و زمانی که برای اخذ خروجی از ارتش نیز لازم بود، عملا فرصت طلایی برای حرکت به ابوظبی، هماهنگی برای انتقال خودرو مسابقه از اروپا به امارات و چند روز تمرین برای آماده شدن از دست رفت تا این شانس بزرگ برای حضور یک ایرانی در مسابقه فرمولا ۴ آن هم درست مصادف با حضور قهرمانان فرمول یک در پیست یاس مارینا از دست برود. اتفاقی که به نظر آخرین دسته گلی بود که در دوران مدیریت مهدی علی‌نژاد در معاونت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش رخ داد.

به امید مسابقات آسیایی

اما مهربد شاملی که عملا بزرگ‌ترین زیان‌دیده این اتفاق است یکی از بهترین فرصت‌های زندگی خود را تنها به دلیل عدم حمایت و توجه مسئولان ورزش از دست داده و باید راه طولانی‌تری برای حضور در مسابقات فرمولا ۳ را طی کند. فرمولا ۳ مدخلی برای مسابقات رده بالاتر مثل فرمولا ۲ و فرمولا وان است. مسابقاتی که این روز‌ها چند کشور عربی حوزه خلیج فارس برای به دست آوردن میزبانی آن سر و دست می‌شکنند و بسیار هزینه می‌کنند در حالی که حتی یک راننده هم در این مسابقات ندارند.

مهربد شاملی هم درباره مسیر پیش رو میگوید: «مسابقات اتومبیلرانی در رده بین‌المللی نظم و ترتیب و برنامه‌ریزی بسیار دقیقی دارد. ما باید سر وقت به امارات می‌رسیدیم تا ماشینی که به تقاضای ما از اروپا به این کشور منتقل می‌شود را در اختیار بگیریم. ماشین باید اجاره شود، مهندس خودرو باید بیاید و مسائل دیگر. ما همه این امکانات را آماده کرده بودیم، اما صدور مجوز اعزام آنقدر وقت را تلف کرد که عملا من از این مسابقه مهم جا ماندم. واقعا ناامیدکننده است! چه کسی جواب این همه هزینه و خسارت را می‌دهد؟ پرچم ایران می‌توانست در روز برگزاری فرمول یک در پیست یاس مارینا در اهتزاز باشد، اما نشد. بیش از هر چیزی این موضوع من را اذیت می‌کند!».

اما راننده جوان ایرانی قصد دارد به هر ترتیب ممکن راهی به مسابقات آسیایی باز کند. مهربد شاملی می‌گوید: «آقای صباغ مربی من، در تلاش است تا با یک تیم فرمولا ۳ به توافق برسد که بتوانم در چند مسابقه بخش آسیایی شرکت کنم. من نیاز به تمرین و مسابقه دارم تا بتوانم پیشرفت کنم و امیدوارم در مسابقات نزدیک فرمولا ۳ حضور پیدا کنم. قصد دارم در این رشته برای ایران افتخار کسب کنم و برای این موضوع بسیار ریاضت و سختی کشیدم. الان در شرایط سنی خوبی هستم و باید پیشرفت کنم تا به هدفم برسم.»

در آخرین روز از مسابقات فرمول یک فصل ۲۰۲۱ در ابوظبی البته نام یک راننده ایرانی ـ کانادایی هم ترند شد، البته نه به خاطر به دست آوردن سکو که به دلیل تصادف با گارد ریل. نیکولاس لطیفی با خروج از پیست، سرنوشت قهرمانی را تغییر داد و مکس فرستپن که تمام هلند از او حمایت کرد موفق شد اولین قهرمانی را برای کشورش به ارمغان ببرد! قهرمان‌ها بدون حمایت همه‌جانبه، متولد نخواهند شد.

جای خالی مهربد شاملی در فرمولا ۴ ابوظبی