درآمدزایی از خطاهای بسکتبال؛

جرایم عجیب در بسکتبال: خطای تکنیکال، 5 میلیون تومان!

به گزارش خبرگزاری ایپنا؛ فدراسیون بسکتبال پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر در جلسه ای با حضور مدیران عامل و مربیان تیم ها از جرایم نقدی جدیدی خبر داد که برای خطاهای تکنیکال و دیسکالیفه در نظر گرفته اند. یکی از مربیان مطرح با مشاهده مبالغ جرایم به شوخی از آن به عنوان “هزینه […]

به گزارش خبرگزاری ایپنا؛ فدراسیون بسکتبال پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر در جلسه ای با حضور مدیران عامل و مربیان تیم ها از جرایم نقدی جدیدی خبر داد که برای خطاهای تکنیکال و دیسکالیفه در نظر گرفته اند. یکی از مربیان مطرح با مشاهده مبالغ جرایم به شوخی از آن به عنوان “هزینه دیه” نام برد و از مسئولان فدراسیون خواهش کرد که این جرایم فعلا اجرایی نشوند، با این قول که موارد انضباطی هم رعایت شوند.

گویا به تازگی نامه ای با امضا, محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال به باشگاه ها ارسال شده است که با توجه به رعایت نشدن مسائل انضباطی از تاریخ 30 آبان، جرایم زیر برای خطاهای تکنیکال و دیسکالیفه(اخراج) در نظر گرفته می شود:

لیگ برتر
5 میلیون تومان برای خطای تکنیکال در بار اول و 8 میلیون تومان برای بار دوم.
10 میلیون تومان برای دیسکالیفه در بار اول و 10 میلیون تومان برای بار دوم.

لیگ دسته یک
2 میلیون تومان برای خطای تکنیکال در بار اول و 3 میلیون تومان برای بار دوم.
3 میلیون تومان برای دیسکالیفه در بار اول و 5 میلیون تومان برای بار دوم.

لیگ دسته دو
یک میلیون تومان برای خطای تکنیکال در بار اول و 2 میلیون تومان برای بار دوم.
2 میلیون تومان برای دیسکالیفه در بار اول و 3 میلیون تومان برای بار دوم.

لیگ نوجوانان و جوانان
500 هزار تومان برای خطای تکنیکال در بار اول و یک میلیون تومان برای بار دوم.
یک میلیون تومان برای دیسکالیفه در بار اول و یک میلیون و 500 هزار تومان برای بار دوم.

همچنین جرایمی برای موارد انضباطی دیگر از جمله جوراب یک رنگ بازیکنان در نظر گرفته شده است که در صورت رعایت نشدن بار اول با تذکر کتبی و بار دوم با دو میلیون تومان جریمه مواجه می شود. همچنین مصاحبه در جایی خلاف محل تعیین شده میزبان هم دو میلیون تومان جریمه دارد.

چند نکته درباره جرایم بسکتبال

فدراسیون بسکتبال از رعایت نشدن موارد انضباطی در چند بازی ابتدایی لیگ به عنوان دلیل اعمال جرایم نام برده است، در حالی که در مسابقات چند هفته اخیر مورد حاد انضباطی مطرح نشده است که جای نگرانی داشته باشد.

مبالغ قرارداد بازیکنان در لیگ برتر بسکتبال بسیار متغییر است، به طوری که شنیده می شود تفاوت قیمت ها از حدود 10 میلیون تومان برای بازیکنان جوان تا 850 میلیون تومان برای یک بازیکن ملی متغییر است. به این ترتیب در نظر گرفتن جرایم یکسان برای تمام بازیکنان تنها با در نظر گرفتنِ بالاترین مبالغ لیگ منصفانه به نظر نمی رسد.

در نظر گرفتن جریمه مالی برای بازیکنان لیگ جوانان و نوجوانان هم جای تعجب دارد و بعید به نظر می رسد بازیکنان این لیگ ها، قراردادهای مالی با باشگاه خود داشته باشند.

شرایط قضاوت داوران به خصوص در لیگ برتر بسکتبال در سال های اخیر زیر سوال بوده است و مسئولان کمیته داوران هم در مصاحبه های خود از چند سال زمان برای پخته شدن داوران جوان لازم است، صحبت کرده بودند. به این ترتیب بخشی از اعتراضات لیگ برتر هم به شرایط قضاوت ها برمی گردد که فدراسیون بسکتبال باید در این زمینه هم اقداماتی انجام دهد.

هرچند نیت اصلی فدراسیون، بهبود شرایط انضباطی در بسکتبال است؛ اما به نظر می رسد با جرایم سنگین، داوران هم بیشتر از پیش برای اعلام هر خطای تکنیکال یا دیسکالیفه تحت فشار قرار بگیرند و اعتراضات به داوری ها با توجه به بار مالی سنگین خطاها بیشتر شود.