معجزه خدا، زیرکی مارادونا یا اشتباه داوری؟

جنگ انگلیس و آرژانتین؛ کلاهبرداری با نامِ دست خدا!

۱۰۰ هزارنفری که برای تماشای یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ وارد ورزش آزتکا شدند هرگز تصور نمی کردند شاهد گل قرن باشند اما این اتفاق ۶ دقیقه بعد از آغاز نیمه دوم بازی انگلیس و آرژانتین به وقوع پیوست.
Print Friendly, Pdf &Amp; Email

کمی با سر و کمی با دست خدا!؛ بازیگران سکانس جنجالی

ژوئن ۱۹۸۶ در مکزیکوسیتی گلی به ثمر رسید که تاثیر زیادی در قهرمانی آرژانتین داشت؛ نقش اول این سکانس کوتاه را علی بن ناصر، داور تونسی، دیگو آرماندو مارادونا و عکاس مکزیکی الکساندرو اوجدا کارباکال برعهده داشتند تا در نهایت این آرژانتینی ها باشتد که با گل هند بازیکن افسانه ای شان به نیمه نهایی جام جهانی صعود می کنند. پس از مسابقه، دیگو مارادونا اظهار داشت که این گل «کمی با سر و کمی با دست خدا» به ثمر رسیده‌ است.

فوتبال یا جنگ؟؛ انتقام در مستطیل سبز

در سال ۱۹۸۲ بین دو کشور آرژانتین و انگلیس بر سر مالکیت جزایر فالکلند جنگى درگرفته بود که ۷۴ روز طول کشید و منجر به مرگ ۶۴۹ آرژانتینى شد. وقتى از مارادونا درباره گلی که به انگلیس زد سوال شد او با کنایه گفت: «دست من؟ نه این دست خدا بود که انتقام مردم آرژانتین را از انگلیس گرفت.»

فروش توپ و پیراهن؛ گران ترین تقلب تاریخ!

یک گزارش هیجان انگیز در سایت سرخ نیوز بیانگر آن است که پیراهنی که مارادونا در دیدار آرژانتین مقابل انگلیس بر تن داشت در سال ۲۰۲۲ در یک حراجی با قیمت ۷ میلیون و صد هزار پوند فروخته شد تا یک رکورد جهانی برای یک وسیله ورزشی به ثبت برسد. همچنین توپ این بازی که با دستان خدا لمس شده بود به مبلغ ۲ میلیون و چهارصد هزار دلار فروخته شد.

نفرت در آرژانتین

شاید فکر کنید کری خوانی و انزجار برخی هواداران تیم های مختلف نسبت به یکدیگر مختص فوتبال ایران است اما آن سوی مرزهای ایران و در فوتبال خارجی نیز شاهد چنین مسائلی هستیم؛ آن سال ها مردم آرژانتین به حدی از انگلیس ها متنفر بودند که بعد از گل دست خدا به خیابان ها آمدند و معتقد بودد که عدالت برقرار شده است. آنها  می گفتند“He who robs a thief has a hundred years of pardon”  یعنی «دزد که به دزد بزنه شاه دزده!»

گل قرن، پشت چهره سیاه دست خدا پنهان ماند!

در بازی آرژانتین مقابل انگلیس، آلبی سلسته دو گل به ثمر رساندند که هر دو گل توسط دیگو مارادونا وارد دروازه انگلیس شد. درواقع در آن دیدار مارادونا یک گل خیره کننده دیگر نیز به ثمر رساند، گلی که بعد از پشت سر گذاشتن 5 بازیکن حریف وارد دروازه انگلیس شد و عنوان بهترین گل تاریخ جام های جهانی را به خود اختصاص داد و به گل قرن معروف شد اما همه آن دیدار را با گل دست خدا به خاطر می آورند و گل دوم مارادونا تا حد زیادی پشت چهره سیاه گل اول این ستاره پنهان ماند.

با ورق زدن اخبار فوتبال در آن روزها به یک مصاحبه جالب برمی خورید؛ بابی رابسون، سرمربی وقت تیم ملی انگلیس گفته بود که گل دوم مارادونا به اندازه ای خوب بود که ارزش دو گل را داشت. این مسئله به خوبی نشان می دهد که گاهی یک نقطه سیاه می تواند یک صفحه سفید را تحت تاثیر قرار دهد.

مارادونا چگونه به مقام خدایی رسید؟

اینکه دیگو مارادونا در صحنه گل دست خدا به مقام خداوند رسیده بی دلیل نیست؛ برای مردم سرزمینی که جز نفرت و انزجار حس دیگری به انگلیسی ها نداشتند مارادونا همان منتقمی بود که توانست در درست ترین زمان و مکان و حتی به زعم خودشان به بهترین شیوه ممکن انتقام بگیرد. حال اینکه از دیدگان سایر مردم جهان شاید این گل با ایده ای شیطانی به ثمر رسیده باشد اهمیتی نداشت. برای آرژانتینی ها دست مارادونا، دست خدا بود که توانست در چندثانیه رنج چندین سال را جبران کند.

بیایید طرفدار انگلیس باشیم!

در صحنه گل دست خدا همه دوست دارند سمت مارادونا و آرژانتین باشند چرا که آدمی ذاتا برنده شدن را می طلبد و دلش می خواهد سمت پیروز میدان باشد، آن هم به هرقیمتی! اما بیایید برای چند دقیقه، آن سوی مستطیل سبز را در نظر بگیریم. انگلیسی هایی که نه تنها این گل را معجزه نمی دانستند بلکه معتقد بودند پرواز بلند دیگو بر فراز دستان شیلتون و گلزنی با دست، یک فریب بزرگ بوده که باعث صعود آرژانتینی ها به نیمه نهایی شده؛ در این میان حتی زیبایی گل دوم هم برای شان اهمیتی نداشت چرا که پایه گذار پیروزی یاران مارادونا در این دیدار یک حیله زیرکانه بود که توسط ستاره آلبی سلسته طرح ریزی شده بود.

معجزه خدا، زیرکی مارادونا یا اشتباه داوری؟

بهتر است بگوییم در صحنه گل اول آرژانتین مقابل انگلیس بسیاری از مسائل دست به دست هم داد تا شاهد ثبت چنین لحظاتی در تاریخ باشیم؛ از اشتباه داوری و نبود امکاناتی چون VAR تا زیرکی ماهرانه مارادونا اما لفظ معجزه شاید تعبیر درستی نباشد چرا که گل در شرایطی درست به ثمر نرسید و حتی برخی آن را یک کلاهبرداری بزرگ قلمداد کرده اند!

پای جادویی، دست خدا و مصرف کوکائین

باید پذیرفت که تمام مارادونا همین گل نبود؛ او به راستی پای جادویی داشت و در مستطیل سبز شگفتی خلق می کرد چه بسا اگر درگیر حواشی نمی شد، هم عمر دوران فوتبالش بیشتر بود و هم تعداد سال های زندگی اش؛ برخی نقل قول ها حکایت از آن دارد که بازیکن افسانه ای آرژانتینی ها یکماه بعد از به ثمر رساندن گل جنجالی مقابل انگلیس در حالی که در حال استشمام کوکائین بود رویت شد!