راننده ۴۱ ساله تیم شورولت برای هفتمین بار به عنوان قهرمانی مسابقات اتومبیلرانی نسکار رسید. به گزارش خبرگزاری ایپنا، مسابقات انجمن کشوری مسابقات خودروهای کارکرده (National Association for Stock Car Auto Racing) موسوم به نسکار با قهرمانی جیمی جانسون، راننده ۴۱ ساله تیم شورولت در دسته اسپرینت کاپ به پایان رسید. جانسون با کسب عنوان […]

راننده ۴۱ ساله تیم شورولت برای هفتمین بار به عنوان قهرمانی مسابقات اتومبیلرانی نسکار رسید.

به گزارش خبرگزاری ایپنا، مسابقات انجمن کشوری مسابقات خودروهای کارکرده (National Association for Stock Car Auto Racing) موسوم به نسکار با قهرمانی جیمی جانسون، راننده ۴۱ ساله تیم شورولت در دسته اسپرینت کاپ به پایان رسید.

جانسون با کسب عنوان نخست در پیست میامی به هشتادمین پیروزی و هفتمین قهرمانی در مسابقات نسکار رسید. پیش از این تنها ریچارد پتی و دیل ارنهارت در نسکار، ۷ بار به عنوان قهرمانی رسیده بودند.

رقابت‌های نسکار به کلاس‌های مختلفی دسته بندی می‌شود که در میان آنها دسته اسپرینت کاپ مشهورترین و پرطرفدارترین کلاس به حساب می‌آید. یک فصل اسپرینت کاپ از ۳۶ رقابت شکل گرفته است که در طول ۱۰ ماه سال برگزار می‌شود. جیمی جانسون که امسال هم به عنوان قهرمانی رسید در سال‌های اخیر با کسب ۵ عنوان قهرمانی متوالی (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰) مرد شکست ناپذیر اسپرینت است و افسانه زنده این رقابت ها محسوب می‌شود.

فورد و جنرال موتورز دو غول خودروسازی آمریکا سال‌هاست که پیست‌های نسکار را به محل جنگ خود برای کسب پیروزی در میادین مسابقه و به دنبال آن بازار فروش تبدیل کرده‌اند. دوج نیز به نمایندگی از سومین قطب خودروسازی آمریکا یعنی کرایسلر در نسکار حضور دارد.

در سال ۲۰۰۶ محبوبیت فوق العاده این مسابقات سرانجام پای خودروسازان غیر آمریکایی را نیز به این مسابقات باز کرد و تویوتا حضور رسمی خود را در نسکار اعلام کرد. به‌ این ترتیب تویوتا کمری نسکار از سال ۲۰۰۶ به جنگ نام‌های افسانه‌ای نظیر دوج چارجر، شورولت ایمپالا و فورد موستانگ آمد.

بر اساس قوانین، دست سازندگان برای اعمال تغییرات ظاهری و رنگ آمیزی خودروهای مسابقه‌ای بر اساس طراحی مدل‌های جاده‌ای باز است اما شاسی و کابین خودروها بر پایه قوانین بسیار سختگیرانه‌ای شکل می‌گیرند که رقابت بسیار نزدیک خودروهای مختلف را تضمین می‌کند.

موتورهای مورد استفاده در ۳ کلاس برتر نسکار بر اساس قوانین به صورت هشت سیلندر (V8) با حجم ۵۸۰۰ سی‌سی شکل می‌گیرند و به صورت انژکتوری تغذیه می‌شوند. حداکثر قدرت واقعی این پیشرانه‌ها به طور معمول اعلام نمی‌شود اما بر اساس پیش‌بینی‌ها قدرت آنها حدود ۸۵۰ اسب بخار بالغ می‌شود. جالب‌ترین نکته در مورد ویژگی‌های فنی خودروهای نسکار، پای بندی غیر معمول قانون گذاران به حفظ تکنولوژی‌های قدیمی در ساخت مجموعه پیشرانه و گیرباکس است.

بر اساس قانون حداقل وزن خودروهای شرکت کننده برابر با ۱۴۵۱ کیلوگرم تعیین شده است اما اجزای آیرودینامیکی مختلفی در طول سال‌های گذشته در راستای افزایش پایداری خودرو در سرعت‌های بسیار بالا به کار بسته می‌شوند که شماری از آنان نیز تنها در مواقع بحرانی برای جلوگیری از واژگون شدن خودرو به کار می‌آیند.

از سال ۲۰۰۳ تاکنون، شورولت به حاکم بلامنازع سری مسابقات اسپرینت کاپ مبدل شده است و به لطف رانندگانی چون تونی استوارت و جیمی جانسون  امید پیروزی را از تمامی حریفان گرفته است.