در این مقاله چرایی لزوم حضور زنان در استادیوم های ورزشی را از ابعاد مختلف آن یعنی اقتصاد فوتبال ، ساختار جمعیتی ، روانشناسی ورزش و … بررسی میکنیم.
به گزارش خبرگزاری ایپنا واحد فارس، مقاله زیر به دلایل لزوم حضور زنان در استادیوم های ورزشی میپردازد:
اقتصاد فوتبال
یکی از معضلات امروز ورزش در کشور ما بیشک صندلیهای خالی در اغلب استادیومهای ورزشی در کشور ماست این موضوع را وقتی با درآمد بیش از ۱۳۰ میلیون دلاری باشگاه رئال مادرید از بابت بلیط فروشی مقایسه کنیم سوال های زیادی در ذهن ما شکل می گیرد، به جز مبلغ بلیط ها برای تیم رئال مادرید که برای بازی های معمولی لالیگا در استادیوم سانتیاگو برنابئو در قسمت معمولی ۴۰ یورو و در قسمت وی آی پی ۲۵۰ یورو است، میزان طرفداران باشگاه های فوتبال ایرانی که حاضر به حضور در استادیوم های ورزشی و تشویق تیم های مورد علاقه خود هستند روز به روز کم و کمتر می شود.
اگر قبلا برای دیدن یک بازی معمولی استقلال – وحدت و یا پرسپولیس – آرارات در لیگ تهران ، استادیوم آزادی پر از تماشگر می شد امروز برای بازی هایی غیر از دربی تهران با کمبود تماشاگر مواجه هستیم تا جائیکه در بازی استقلال – نساجی مازندران در جام حذفی و در تهران در ابتدای مسابقه صدای تماشاگران تیم میهمان از صدای تماشاگران تیم میزبان پرطرفدار هم بیشتر بود !!!
حال چه باید کرد ؟ اگر بپذیریم که بیشترین میزان درامد باشگاه های امروز جهان تبلیغات ، حق پخش بازی ها ، فروش محصولات و بلیط فروشی بازی های خانگی است بر این اساس باشگاه های ایرانی در تامین هزینه های خود همیشه دچار مشکل هستند چراکه مهمترین ردیف بودجه ای آنها تنها تبلیغات و اسپانسرها و پول های دولتی و خصوصی است که در آن خرج می شود و بلیط فروشی با کم شدن میزان حضور تماشاگران هم هر روز کم و کمتر می شود تا جائیکه در برخی بازی ها میزان هزینه استادیوم برای برگزاری بازی از درامد ان بازی بیشتر می شود . این مقاله به چرایی اجبار حضور بانوان در استادیوم های کشور از دید ورزشی می پردازد .
ساختار جمعیتی
اگر بر اساس آمار جمعیت ، کشورمان را ۸۰ میلیون نفر درنظر بگیریم و بر این اساس فرض کنیم که معمولا بیشترین جمعیتی که در استادیوم های ورزشی کشورها حضور دارند از میان رده های سنی ۱۵ سال تا ۴۵ سال هستند بر این اساس در ایران درباره جمعیتی در حدود ۲۴ میلیون نفر مردان کشور و ۲۳ میلیون نفر از بانوان کشورمان سخن می گوییم در نتیجه اگر فقط از نظر جمعیتی بخواهیم به بررسی موضوع بپردازیم با توجه به اینکه در لیگ برتر سال ۹۶-۹۵ میانگین تعداد تماشاگر در بازی های این سال فقط ۸۰۸۶ نفر بوده است – اگر نگاهی به لیگ دسته اول آزادگان در سال قبل بیاندازیم میانگین از این هم فاجعه بار تر است با میانگین ۲۴۹۹ نفر در لیگ دسته اول (۹۵-۹۶) – در نتیجه با فرض اینکه همین میزان از بانوان ایرانی هم در استادیوم ها حاضر باشند تعداد میانگین می توانست به ۱۶ هزار نفر افزایش پیدا کند که این امر هم به گرم تر شدن فضای استادیوم های ما کمک می کرد هم تعداد صندلی های خالی کمتری به چشم می آمد و هم کمکی اقتصادی به باشگاه های میزبان بود.
روانشناسی ورزش
از نظر ورزشی آنچه بازی های فوتبال را حساس و جذاب و دیدنی می کند تعداد زیاد طرفداران تیم ها در سراسر جهان است در شرایطی که برای آخرین بازی ال کلاسیکو در لیگ اسپانیا بیش از نزدیک به ۷۰۰ میلیون نفر بازی را بصورت زنده در سراسر جهان تماشا کرده اند.
اما موتور حرکتی بازیکنان در مسابقات فوتبال چیست ؟ جواب ساده است به غیر از مارکتینگ فوتبال و بالا رفتن ارزش بازیکنان در یک میدان مسابقه آنچه موتور حرکتی برای تلاش بیشتر است، شعار ها و هیاهوی تماشاگران به عنوان تهیج کننده بازیکنان فوتبال عامل بسیار تعیین کننده ای است.
حال تصور کنیم که در یک مسابقه حساس ملی مثل فینال جام جهانی بازیکن بداند به جز تماشاگران حاضر و میلیون ها نفر در کشورش برای مثال همسر و خانواده اش در استادیوم حاضر است و بازی وی را از نزدیک می بیند و او را برای کسب پیروزی تشویق می کند از نظر روانی آن بازیکن دارای روحیه مضاعف برای کسب موفقیت می شود.
دقیقا برای همین منظور است که می بینیم در فینال جام جهانی فوتبال در برزیل در استادیوم ماراکانا تیم ملی آلمان ، تمام همسران و خانواده تک تک بازیکنان را با هزینه فدراسیون فوتبال آلمان به برزیل می برد تا ضمن آماده کردن بازیکن از نظر روحی پیش از بازی ، در روز مسابقه فینال در جایگاه ویژه همسران بازیکنان با پیراهن شوهر خود می نشیند تا بازیکنان آلمان از نظر روحی کاملا آماده نبرد حساس برابر آرژانتین شود و بازی را ببرد آنهم در وقت اضافه که به جز آمادگی جسمانی و روحیه بالا چیز دیگری برای پیروزی نیاز نیست. بازی فینال جام جهانی را اگر دوباره مورد بازبینی قرار دهیم در تک تک فریم های این مسابقه بازیکنان آلمان انگار آماده قهرمانی بودند آنها به گونه ای بازی می کردند که گویی موتور حرکتی آنان بیش از پیش روشن است و برای پیروزی دوپینگ روحی کرده اند !!
بعد از پیروزی و پیش از بالابردن جام توسط بازیکنان تیم ملی آلمان سرمربی و روانشناسان تیم در اقدامی تازه و بسیار جالب با هماهنگی مسئولین برگزاری بازی ها، هماهنگی می کنند برای اینکه همسران بازیکنان به زمین چمن استادیوم بیایند تا ضمن شادی در کنار همسران خود آنان را از نظر روحی آماده کنند تا تیم آلمان پس از ۱۴ سال جام قهرمانی را بالای سر ببرد.
حضور زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟
فوتبال صحنه اشک ها و لبخندها ست.
آرین روبن کاپیتان تیم هلند پس از شکست در برابر آرژانتین به سمت همسر و فرزندش می رود که فرزندش اشک ریزان نمی خواهد بپذیرد پدرش و کشورش در یک شب شکست خورده اند همسر روبن مسئولیت بسیار سختی دارد هم آرام کردن فرزند و هم آرامش دادن به شوهر شکست خورده.
حال که تا چند ماه دیگر باید آخرین بازی و بازی خداحافظی با قهرمانان تیم ملی فوتبال کشورمان را پیش از اعزام به جام جهانی روسیه را در تهران و ورزشگاه آزادی برگزار کنیم اجازه دهیم دختران و زنان ما نیز در این خداحافظی شریک باشند و روحیه دوچندانی به بازیکنان تیم ملی فوتبال خود بدهیم. پیش از اعزام برای شرکت در گروه سخت خود در جام جهانی به روسیه اعزام شوند اجازه دهیم مادران و همسران بازیکنان و تمام دختران و زنان ایران به ورزشگاه بیایند تا آرزوی توفیق برای تیم کشور خود کنند.
این نمایش وحدت ملی ایرانیان خواهد بود برای تحقق یک رویا و آرزوی موفقیت برای سرداران ایران زمین ، برای پنجه در پنجه کردن قهرمان جهان و قهرمان اروپا ، برای اینکه نشان دهیم چیزی کمتر از اسپانیا و پرتغال و مراکش در رقابت با آنان نداریم.
یادمان باشد که از دامان همین زنان و دختران عزیز کشورمان، این بازیکنان قهرمان پرورش یافته اند.
Saturday, 5 July , 2025