برگزاري سومین جلسه کنگره مبارزه با بیماریهای غیرواگیر

عنصري: مربيان و قهرمانان نقش مهمي در بهبود توسعه فرهنگ ورزشی دارند

سومین جلسه کنگره مبارزه با بیماریهای غیرواگیر با هدف بررسي رویکرد و عملکرد بخش ورزش برای جلوگیری از معضلات فقر حرکتی در محل كتابخانه ملي فرهنگسراي علوم پزشكي برگزار شد. به گزارش خبرگزاری ورزش ایران(ایپنا)، تورج عنصري از مربيان و قهرمانان برجسته ورزشهاي رزمي پيرامون موضوعات مطرح شده در اين نشست اظهارداشت: در این جلسه […]

سومین جلسه کنگره مبارزه با بیماریهای غیرواگیر با هدف بررسي رویکرد و عملکرد بخش ورزش برای جلوگیری از معضلات فقر حرکتی در محل كتابخانه ملي فرهنگسراي علوم پزشكي برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ورزش ایران(ایپنا)، تورج عنصري از مربيان و قهرمانان برجسته ورزشهاي رزمي پيرامون موضوعات مطرح شده در اين نشست اظهارداشت: در این جلسه نمایندگان نهادهای مختلف مرتبط با حوزه ورزش و سلامتی از ایران و همچنين نماینده یونیسف شركت داشتند و گزارشي از عملکرد خود در زمینه توسعه ورزش همگانی در سطح ايران و جهان ارائه كردند.
وي با ناكافي دانستن فعالیتهای انجام گرفته در زمينه توسعه ورزش همگاني گفت: رشد و پیشرفت تکنولوژي از یکطرف و عدم توجه لازم و کافی رسانه ها در فرهنگ سازی ورزش، باعث شده که مردم و مسئولین برنامه ریزی مدوني برای سازمان و نهاد تحت پوشش خود نداشته باشند و تنها به شرکت در مراسمات نمادين ورزشي كه در خلال مناسبتهای مختلف برپا مي‌شود، بسنده کنند. طبيعتا این عدم پرداختن منسجم و منظم به ورزش نمی تواند در نهایت تغییری در رشد و ترویج فرهنگ ورزشی و جذب افراد به سمت ورزش ايجاد نمايد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه چه قشری در جامعه فعالیتهای کمتری در ورزش دارند اظهارداشت: با توجه به بودجه ورزشی کشور برای اماکن و تاسیسات ورزشی هنوز بسیاری از مدارس مناطق محروم کشور از شکل و ساخت مناسبی برخوردار نیستند و وجود فضای ورزشی کشور در مدارس کافی نیست. همه می دانیم فضای مورد نیاز ورزشی در مدارس ۲۵۰ سانتیمتر است این در حالی است که برای بانوان ما در مدارس تنها ۲۴ سانتیمتر فضای ورزشی وجود دارد.
عنصري تصريح كرد: به بيان بهتر، نیازها در بانوان بسیار است اما عاملی که توجه به ورزش بانوان را بیش از بیش پر اهمیت نشان می دهد،  اهمیت بانوان در نظام سلامت خانواده است. یک بانوی ورزشکار هم در تامین نیازهای خانواده در بیرون از منزل می تواند تاثیرگذار باشد و هم در داخل منزل برای تربیت فرزندان و مهم تر از آن بانوانی که در فقر حرکتی بسر می برند از عارضه کم خونی رنج می برند که عوارض کم خونی می تواند منجر به بروز بیماریهای کلیوی، عصبی و عضلانی و غیره گردد. در اين شرايط آیا مادری که ضعیف است می‌تواند نوزادي را متولد كند كه  سلامت خانواده را تضمین نمايد؟ قطعا خیر.
وی يادآور شد: ما هنوز در بسیاری از خانواده ها پرداختن به ورزش را برای دختران خوب و پسندیده نمی‌بینیم و در اين شرايط لزوم فرهنگ سازی ورزشي با كمك اصحاب رسانه بسیار مهم و اثرگذار می باشد. از مسئولین انتظار مي‌رود با تصویب لایحه و قانونی در مجلس، زمينه استفاده بانوان از امكانات تمامی باشگاههای کشور چه خصوصي و چه دولتي را فراهم کنند.
وي در پايان با اشاره به راهكارهاي لازم در بهبود روند توسعه فرهنگ ورزشی و مبارزه با فقر حرکاتی تصريح كرد: ما می دانیم که آموزش مخصوصا به صورت کاربردی از دوران دبستان و ابتدایی تا کهنسالی که واقعا می تواند بحران پیش رو برای سال ۲۰۵۰ در ایران باشد، لازم وضروری است. آموزشهایی که می تواند از نحوه صحیح راه رفتن، دویدن، نشستن و حمل کوله پشتی و نرمشهایی در داخل منزل در محل کار و تغذیه صحیح را در بر داشته باشد اما بي‌شك عامل مهم برای تغییر در برنامه ورزشی کشور، ایجاد انگیزه در میان مربیان ورزشی است. در حال حاضر مربیان ما از نظر حمایتی از جایگاه پاييني در عرصه سیساتگذاریهای کلان ورزش کشور برخوردارند . حال آنکه برای تربیت قهرمان مورد نیاز جامعه نیازمند حمایت قهرمانان اسبق و مربیان امروز می باشیم اما متاسفانه فرهنگ حاکم و قالب بر جامعه، همان اصطلاح سنتی و قدیمی “قهرمان زنده را عشق است”  می باشد و پس ازآسیب دیدگی یا پایان دوره قهرمانی دیگر سراغی از آن قهرمان را نمی گیریم و یادی نمی کنیم !! دیگر چه رسد به بیمه برای خانواده ها و بازماندگان ورزشکاران و اشتغال زایی و بسیاری از موارد دیگر … هر چند که شاید تغییرات در نگرش مسئولین در این زمینه سخت و غیرممکن به نظر می رسد اما ما امیدواریم که این اتفاق و تغییر به مرور صورت پذیرد.