سرطان خون تا چه حد خطرناک است؟

Print Friendly, PDF & Email

سرطان خون یکی از بیماری‌ هایی است که نام آن اطرافیان را می‌ ترساند. اما جالب است بدانید که طول عمر افراد مبتلا به سرطان خون در عصر حاضر، بیش از ۵ سال بوده‌است و روش‌ های درمانی در این بیماری، پیشرفت زیادی کرده‌ اند. هر چند لازم است این بیماری و علایمش را به خوبی بشناسیم؛ زیرا تشخیص زودهنگام نقش مهمی در حفظ سلامت دارد.

Print Friendly, Pdf &Amp; Email

سرطان خون یکی از بیماری‌ هایی است که نام آن اطرافیان را می‌ ترساند. اما جالب است بدانید که طول عمر افراد مبتلا به سرطان خون در عصر حاضر، بیش از ۵ سال بوده‌است و روش‌ های درمانی در این بیماری، پیشرفت زیادی کرده‌ اند. هر چند لازم است این بیماری و علایمش را به خوبی بشناسیم؛ زیرا تشخیص زودهنگام نقش مهمی در حفظ سلامت دارد.

خانم های عزیزی که سوال پزشکی دارند میتوانند کلیک کنند و تماس بگیرید : ویزیت متخصص زنان در منزل

سرطان خون تا چه حد خطرناک است؟

سرطان خون چیست؟

بیماری سرطان خون یا لوسمی با آسیب به گلبول‌ های سفید، گلبول ‌های قرمز و پلاکت ‌های خون ایجاد می‌ شود. در چنین شرایطی عملکرد طبیعی خون از بین می‌ رود و نمی ‌تواند با عفونت مقابله کند یا اینکه خونریزی را مهار کند.

انواع سرطان خون کدامند؟

در ادامه به برسی انواع سرطان خون می پردازیم:

لوسمی میلوئیدی حاد

این بیماری در افراد کودک و بزرگسال بیشتر دیده می شود. متاسفانه باید گفت که این نوع سرطان خون به عنوان شایع‌ ترین نوع سرطان شناخته می شود.

لوسمی لنفوسیتی حاد

این سرطان اما بر خلاف مورد قبلی در اغلب موارد در کودکان گزارش می ‌شود.

لوسمی میلوئیدی مزمن

این نوع سرطان در اغلب بزرگسالان دیده می‌ شود و جامعه مبتلایان کمی از آن را کودکان تشکیل می ‌دهند.

لوسمی لنفوسیتی مزمن

این بیماری در بیمارانی دیده شده است که در سنین بالاتر از ۵۵ سال قرار دارند. بنابراین مشاهده می شود که بسیار نادر اتفاق می ‌افتد که کودکان به آن بیماری دچار شوند.

برای گرفتن آزمایش خون برای تشخیص سرطان : آزمایش در منزل

سرطان خون تا چه حد خطرناک است؟

علت ایجاد سرطان خون چیست؟

برای آگاهی از علت سرطان خون بهتر است بدانید که در هر لحظه در بدن ما تعدادی سلول از بین می‌ روند و تعدادی سلول دیگر جایگزین آن می ‌شوند. هر سلول در درون خود ماده‌ ای دارد که در اصطلاح به آن دی ان ای می ‌گویند. این ماده در اصل رشته‌ ای کد است که رشد، نحوه رفتار و مرگ سلول را کنترل می‌ کند. به هر بخش از دی ان ای ژن گفته می ‌شود. ژن ‌ها به‌ طورمعمول در درون کروموزوم ‌های سلولی قرار داده شده‌ اند.

ما در مغز استخوان سلول‌ های بنیادی داریم که این سلول‌ های بنیادی سلول‌ های خونی ما را تشکیل می‌ دهند. اگر ژن ‌هایی که در سلول‌ های بنیادی هستند جهش پیدا کنند، آنگاه تولید سلول‌ های خونی با مشکل روبرو می ‌شود. در این شرایط است که سلول ‌های خونی ایجاد شده در شرایط بدی قرار می‌ گیرند و رشدی غیرطبیعی دارند.

تمام سرطان ‌های خون بر اثر جهش‌ های دی ان ای در سلول‌ های خونی و تکثیر غیر طبیعی ایجاد می ‌شوند.

اگر مشکلات روده دارید و نمیتوانید مدفوع کنید : تنقیه در منزل

سرطان خون چه علائم و نشانه هایی دارد؟

علائم سرطان خون اغلب بسته به نوع سرطان خون تشخیص داده شده، متفاوت است. برخی از علائم مانند تعریق شبانه، تب، خستگی و احساس درد مانند علائم آنفولانزا است. برخلاف علائم آنفولانزا که به طور کلی با بهبود شما فروکش می کند، علائم سرطان خون به طور کلی بیش از دو هفته طول می کشد و ممکن است شامل کاهش وزن ناگهانی، درد استخوان و مفصل و خونریزی یا کبودی آسان باشد. سایر علائم هشدار دهنده زودرس سرطان خون عبارتند از:

تب

لرز خستگی

ضعف

از دست دادن اشتها

عرق شبانه

ناراحتی شکمی

سردرد

تنگی نفس

عفونت های مکرر

پتشیا (لکه های قرمز کوچک زیر پوست)

سرطان خون تا چه حد خطرناک است؟

از آنجا که برخی شرایط به عنوان عوارض جانبی بیماری رخ می دهد، موارد زیر ممکن است علائم سرطان خون باشد:

لکوپنی: تعداد کم گلبول های سفید خون. کاهش تولید لکوسیت های عملکردی (گلبول های سفید خون) دفاع ایمنی بدن را تضعیف می کند که ممکن است شما را مستعد ابتلا به عفونت کند.

کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون): سلول های قرمز خون اکسیژن را به اطراف بدن منتقل می کنند. این وضعیت ممکن است منجر به ضعف، خستگی یا تنگی نفس شود.

ترومبوسیتوپنی (تعداد پلاکت خون پایین): پلاکت ها سلول های خونی هستند که مسئول لخته شدن خون هستند. کمبود پلاکت خون ممکن است منجر به کبودی یا خونریزی آسان شود.

بزرگ شدن کبد یا طحال: تجمع سلول های غیرطبیعی خون در کبد یا طحال ممکن است باعث احساس سیری (از دست دادن اشتها) یا تورم در سمت چپ و بالای شکم شود.

تورم غدد لنفاوی: در بعضی موارد، علائم سرطان خون ممکن است تورم قابل توجه گردن، زیر بغل یا کشاله ران باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سرطان خون به غدد لنفاوی گسترش یافته است.