مسابقات بوکس ، آرزویی دیرینه برای ورزش بانوان ایران

Print Friendly, PDF & Email

رئیس فدراسیون بوکس: باید کمک کنیم تا دوره مشت‌زنان زیرزمینی پایان یابد.

Print Friendly, Pdf &Amp; Email

به گزارش خبرگزاری ایپنا هر روز به تعداد زنانی که به صورت غیررسمی و در سالن‌های زیرزمینی، بوکس رشته مورد علاقه‌شان را دنبال می‌کنند، افزوده می‌شود. این خبری است که بعد از مدت‌ها شایعه‌خواندنش دیروز توسط رئیس فدراسیون بوکس رسما منتشر شد! این درحالی‌ است که به بانوان ایرانی هیچ مجوزی برای فعالیت در این رشته داده نشده است.
وعده‌ای که هیچ‌وقت عملی نشد
بعد از فعال‌شدن بخش زنان رشته‌هایی مثل کشتی و وزنه‌برداری، بوکس تنها رشته المپیکی است که بانوان در آن فعال نیستند. البته فعال نبودن آنها به این معنی نیست که ما هیچ زن بوکسوری در ایران نداریم بلکه به این معنی است که فعالیت‌های آنها زیر نظر فدراسیون نیست و نه لیگی با نام لیگ بوکس بانوان برگزار می‌شود، نه تیم‌ملی تحت این عنوان داریم. حدود یک‌سال‌و‌نیم پیش بود که رئیس فدراسیون جهانی بوکس به ایران آمد و با محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش و جوانان دیدار کرد. در این دیدار، رئیس فدراسیون جهانی از گودرزی درخواست کرد که بوکس بانوان در ایران راه‌اندازی شود که او هم به‌صورت ضمنی با این پیشنهاد موافقت کرد. ماه‌های زیادی سپری شد و درخواست فدراسیون بوکس برای راه‌اندازی تیم‌ملی بانوان از طرف وزارت ورزش بی‌پاسخ ماند تا مشخص شود موافقت گودرزی با راه‌اندازی بوکس بانوان صوری بود. حتی معاونت وقت ورزش بانوان در وزارت ورزش بارها تأکید کرد که رشته بوکس برای زنان ممنوع است چون سلامتی آنها را به خطر می‌اندازد. با این وجود در سال‌های اخیر زنان زیادی توانسته‌اند در این رشته برای خود نامی دست و پا کنند و ممنوع بودن بوکس در ایران برای بانوان آنها را از صرافت هدفشان نینداخت.
فعالیت زیرزمینی زنان بوکسور
در سال‌های اخیر نام‌هایی مثل صدف خادم، لیلا ابراهیم‌زادگان، فاطمه عزیزی و عطیه غیاثی به‌صورت جدی در رشته بوکس فعالیت داشته‌اند. درواقع این بانوان فقط می‌توانند به صورت انفرادی و در سالن‌ها تمرین کنند و جایی برای مسابقه دادن ندارند. آنها غالبا فعالیت‌های خود را از رشته‌های رزمی شروع کرده و بعد به بوکس علاقه‌مند شده‌اند. این بوکسورهای جوان از این‌که حتی فضایی برای آموزش دیدن هم نداشته‌اند، دلگیرند و از این‌که نمی‌توانند مانند زنان علاقه‌مند به رشته‌هایی مثل کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، کاراته و … در رشته مورد علاقه‌شان فعالیت کنند، دلخور هستند. بوکسور شدن زنان نه‌تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم چندان کار آسانی نیست و معمولا استقبال زیادی از آن نمی‌شود. با این حال ممنوع بودن این فعالیت در ایران و تمرینات پنهانی بانوان علاقه‌مند به این رشته اتفاق خوبی برای بوکس ایران نیست. خشن بودن این رشته و آسیب‌های زیادی که به صورت وارد می‌کند، باعث شده اراده‌ای نه از طرف فدراسیون و نه از طرف وزارت ورزش برای تشکیل تیم‌ملی بوکس بانوان وجود نداشته باشد.
خبرهای خوب رئیس فدراسیون
در دوره طولانی ریاست احمد ناطق نوری در فدراسیون بوکس، او همواره به این سوال که چرا زنان اجازه فعالیت در بوکس را ندارند با طعنه پاسخ داد که ما باید همه تلاشمان را برای تعطیل نشدن بوکس آقایان به کار بگیریم. با این‌حال ثوری، رئیس جدید فدراسیون بوکس حرف‌های امیدوارکننده‌ای برای بانوان علاقه‌مند به این رشته زده و وعده داده که به‌زودی استارت آغاز فعالیت بانوان در این رشته زده شود: «همان‌طور که در مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون بوکس توضیح دادم، این مسأله از اهداف مهم من است، چرا که بوکس ایران پتانسیل‌های زیادی هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان دارد. درحال حاضر بسیاری از زنان ما به صورت پنهانی به تمرین ورزش بوکس می‌پردازند.» قطعا همان‌طور که در گذشته هم مقاومت‌هایی برای جلوگیری از تشکیل تیم‌ملی بوکس بانوان بوده، باز هم اگر قرار به رخ دادن این اتفاق باشد، کار دشواری در انتظار فدراسیون خواهد بود. ثوری در این‌باره گفته است: «این‌که راه‌اندازی بوکس بانوان با یکسری مقاومت‌هایی روبه‌رو شود را می‌دانم ولی اگر راهکارهای مناسبی اتخاذ کنیم، قطعا به این مهم دست پیدا می‌کنیم. بانوانی که الان به صورت زیرزمینی و پنهانی تمرین می‌کنند، ممکن است به دلیل نبود قوانین و نظارت درست از سوی فدراسیون بوکس دچار مشکلاتی شوند که اگر آنها را مطرح کنیم، بدون‌شک در راه‌اندازی این بخش کمک‌کننده است. چه بهتر است این پتانسیل‌ها در مسیر درست استفاده شود تا این‌که به صورت پنهانی به هدر برود.»