رؤسای فدراسیونهای ورزشی در دیدار با رییس مجلس از دغدغه‌های مهم حوزه ورزش گفتند

هاشمی: چون رئیس فدراسیون یک شغل محسوب می شود از استفاده بسیاری از ظرفیتها در حوزه نیروی انسانی محروم هستیم/ با شیوه مدیریت فعلی نمی‌توان مدعی اقدامات بزرگ بود

رؤسای فدراسیونهای ورزشی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان دغدغه‌های مهم حوزه ورزش کشور در عرصه‌ها و سطوح مختلف از جمله مشکل شغل محسوب شدن ریاست فدراسیونها و ...

رؤسای فدراسیونهای ورزشی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان دغدغه‌های مهم حوزه ورزش کشور در عرصه‌ها و سطوح مختلف از جمله مشکل شغل محسوب شدن ریاست فدراسیونها، حق پخش تلویزیونی و موضوعاتی همچون مسکن، استخدام و حمایت از قهرمانان و مدال‌آوران پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ورزش ایران(ایپنا)، رؤسای فدراسیونهای ورزشی و سرپرست وزارت ورزش و جوانان با حضور در بهارستان با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند و به بیان موضوعات، دغدغه‌ها و مسائل حوزه ورزش کشور در سطوح مختلف پرداختند.

با شیوه مدیریت فعلی نمی‌توان مدعی اقدامات بزرگ در حوزه ورزش بود

کیومرث هاشمی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه رؤسای ۳۹ فدراسیون از جمع ۵۵ فدراسیون در این جلسه حضور دارند و بقیه یا در سفر زیارتی اربعین بوده و یا در مأموریتهای خارج از کشور به سر می‌برند، گفت: فدراسیونها در دنیا پشتوانه ورزش آن کشور هستند. امروز بیش از ۱۵ هزار هیأت ورزشی استانی و شهرستانی در اقصی نقاط کشور به‌عنوان بازوان فدراسیونهای ورزشی فعالیت دارند که به طور میانگین هر فدراسیون ۲۷۰ هیأت ورزشی دارد اما برخی فدراسیونها مانند فوتبال، کشتی، پینگ پنگ و غیره این تعداد به بیش از ۴۰۰ هیأت می‌رسد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه کشف، پرورش و حمایت از استعدادها و برگزاری مسابقات بر عهده مجامع عمومی بوده و فدراسیونهای ورزشی بر آن نظارت می‌کنند که تیمهای ملی به‌عنوان خروجی هستند که در عرصه بین‌المللی رقابت می‌کنند، اظهارداشت: رؤسای فدراسیونهای جهانی از افراد باتجربه هستند اما در کشور ما به دلیل قوانین دست و پاگیر و از آنجایی که پست رؤسای فدراسیونها شغل محسوب شده، جایگاه آن به سطح یک اداره کل تقلیل یافته در حالی که باید ماهیتی غیردولتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه با شیوه مدیریت فعلی نمی‌توان مدعی اقدامات بزرگ در حوزه ورزش بود، گفت: در عین حال که فدراسیون باید آزادی عمل داشته باشد باید بتوانیم از تجربیات پیشکسوتان استفاده کنیم اما به دلیل اینکه رئیس فدراسیونی یک شغل محسوب می شود از استفاده بسیاری از ظرفیتها در حوزه نیروی انسانی محروم هستیم و همچنین از آنجایی که در حال بررسی لایحه برنامه هفتم در مجلس هستید لازم است به آسیبهای جدی که در حوزه ورزش وجود دارد توجه شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که میزان خطا را نسبت به گذشته کاهش دهیم، عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه کشور، ۱۱۴ حکم درباره ورزش داشتیم که در چند بخش بوده اما درصد بسیاری از آن اجرا نشده است که این احکام در حوزه‌های ساختاری و محتوایی است.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه برخی مواد بسیار کلی بوده و اجرایی نیستند و برخی مواد و بندها مبهم هستند و یا قابلیت نظارت ندارند که اجازه نمی‌دهد مجلس بتواند به خوبی به حوزه نظارتی آن بپردازد، گفت: نظام‌های بودجه‌ای نسبت به احکام برنامه همواره اولویت داشته است اما نباید اینگونه باشد.

سرپرست وزارت ورزش در ادامه عدم توجه به احکام لایحه برنامه براساس آمایش سرزمینی و نبود اجماع گفتمانی را از دیگر مشکلات حوزه ورزش دانست و افزود: باید نگاه علمی برای ایجاد اماکن ورزشی وجود داشته باشد. برای مثال در شهری ورزشگاه ۱۵ هزار نفری احداث شده که این میزان جمعیت ندارد و از طرف دیگر در شهری که مخاطب ورزشی بسیار دارد، ورزشگاهها گنجایش کافی را ندارند.

وی همچنین اضافه کرد: عدم توجه کافی به ورزش مدارس، کم توجهی به ورزش بانوان، اقتصاد ورزشی، ورزش اقلیمی و همچنین بی‌توجهی به منابع انسانی در حوزه ورزش و ورزش روستایی از دیگر مشکلات موجود فعلی در حوزه ورزش است.

هاشمی در ادامه با تأکید بر اینکه کم توجهی به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ورزش که دغدغه نظام است باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: زیرساختهای حقوقی برای حوزه ورزش مورد نیاز است.

تغییر ماهیت فدراسیونها از نهاد عمومی غیر دولتی به نهاد غیر دولتی درخواست جامعه ورزش از مجلس است

سرپرست وزارت ورزش و جوانان با اشاره به درخواست رؤسای فدراسیونها مبنی بر تبدیل آنها از نهاد دولتی به نهاد غیر دولتی به منظور استفاده از تجربیات افراد سرشناس و در کنار آن حفظ و تقویت کرسی‌های بین‌المللی، عنوان کرد: اگر نتوانیم پایگاه خود را در عرصه بین‌المللی حفظ کنیم، کرسی‌های خود را از دست می‌دهیم که تجربه آن را داشته‌ایم و امروز بازنشستگی افراد باعث شده کرسی‌های لازم در جایگاه بین‌المللی از بین برود.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد از درآمد باشگاههای دنیا از فروش البسه ورزشی است که در ایران ما این ویژگی را نداریم لذا از آنجایی که این میزان قابل توجه است باید در این حوزه اقدام کرد تا بخشی از دغدغه مالی فدراسیونها برطرف شود.

هاشمی همچنین با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده برای حوزه ورزش اختصاص یافته بود، گفت: در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم نیز به این موضوع پرداخت شده لذا از آنجایی که این مبلغ به فدراسیونها پرداخت نمی‌شود لازم است حداقل بخشی از آن برای تیمهای ملی و مدال آوران در نظر گرفته شود. امروز برای یک اعزام ساده تیمهای ملی نزدیک ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر بشود از همین محل صرفاً برای اعزامهای بین‌المللی اختصاص داده شود، اتفاق بزرگی خواهد بود.

اصلاح نحوه جذب و استخدام قهرمانان لازم است

سرپرست وزارت ورزش در ادامه با اشاره به این مطلب که ورزشهای قهرمانی باعث غرور و انسجام ملی می‌شود که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید دارند لذا نباید در این زمینه کم توجهی شود، بیان کرد: اصلاح نحوه جذب و استخدام قهرمانان نیز که در حال حاضر قانون خود را دارد لازم است. بازنگری در قانون سرباز قهرمان نیز باید در نظر گرفته شود. از سوی دیگر معافیت مالیاتهای باشگاهی نیز بحث مهمی است که اگر مصوب شود دغدغه همه فدراسیون‌ها برطرف می‌شود. ایرادات ماده ۸۸ در حوزه قوانین خدمات کشوری که باعث شده در واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی اشکالاتی ایجاد شود نیز باید برطرف شود البته فدراسیونها نباید به سمت سالن‌داری بروند اما لازم است در این حوزه اختیار داشته باشند.

هاشمی همچنین با تأکید بر اینکه تعیین بخشهای مسأله خیز حوزه تربیت بدنی و ورزش در حوزه ملی و بین‌المللی مبتنی بر آینده‌نگری باید مد نظر باشد، عنوان کرد: حمایت از فدراسیونها و حق رأی از مشکلات عدیده ما است که اگر می‌شود باید در جریان رسیدگی به احکام لایحه برنامه هفتم به آن توجه شود.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در پایان اظهارات خود با بیان اینکه وقتی سالانه ۴۸ میلیارد دلار هزینه درمان کشور می‌شود یعنی در حوزه پیشگیری از بیماریها دچار ضعف هستیم و دولت‌های مختلف در این موضوع کوتاهی کرده‌اند، خاطرنشان ساخت: توجه به حوزه ورزش می‌تواند این مبالغ را تا حدود زیادی کاهش دهد. همچنین توجه به ورزش محلات و شهروندی از مهم‌ترین موارد در حوزه ورزش است که شهرداری‌ها در این زمینه وظیفه دارند.

داورزنی: فدراسیونهای ورزشی را نباید به دستگاههای اجرایی سنجاق کرد

محمدرضا داورزنی نیز در این نشست با بیان اینکه کشور ما در حوزه ورزش ظرفیت بالایی دارد، گفت: فدراسیونهای ورزشی نهادهای مستقلی هستند که نقش انجمنهای مردم نهاد را داشته و دولت‌ها بر آن نظارت می‌کنند که فعالیت آنها براساس قوانین داخلی است و در رده دیگر عضو یک فدراسیون بین‌المللی با قوانین خاص خود هستند از این رو نوع تعریف فدراسیون‌ها باید به گونه‌ای باشد که با قوانین داخلی و بین‌المللی در تعارض نباشد.

رئیس فدراسیون والیبال در ادامه با بیان اینکه فدراسیون‌ها باید الزامات بین‌المللی را رعایت کنند تا از ظرفیتهای موجود به بهترین شکل استفاده شود، گفت: بنده جوان‌ترین عضو فدراسیون بین‌المللی والیبال هستم و رئیس فدراسیون بین‌المللی حدود ۸۰ سال سن دارد. از یک طرف فدراسیون‌ها به دستگاه‌های اجرایی سنجاق ‌شوند و از طرفی دیگر ردیف بودجه و ردیف استخدامی نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید ۱۰ برابر میزان هر بودجه‌ای که به فدراسیون‌ها تعلق می‌گیرد، هزینه کنیم تا امکان فعالیت داشته باشیم، گفت: از طرف دیگر فدراسیون‌ها را از به کارگیری ظرفیتهای متعددی در کشور محروم کرده‌ایم و همه اینها به دلیل سنجاق شدن فدراسیون‌ها به دستگاه اجرایی است.

داورزنی با بیان اینکه امروز فدراسیون فوتبال توانسته مطابق الزامات فدراسیون بین‌المللی عمل کند و چند فدراسیون دیگر نیز باید اقدامات مشابهی داشته باشند، یادآور شد: دستگاههای اجرایی کاربردی در فدراسیون نداشته و عملکرد ما را نیز مختل می‌کنند.

رئیس فدراسیون والیبال در پایان فرایند حضور در مجامع بین‌المللی طولانی دانست و گفت: حضور ما در هیأت رئیسه فدراسیون‌های بین المللی باعث می‌شود نیروهای بیشتری از کشور در فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌های جهانی حضور یابند. برای مثال عدم اعطای ویزا از سوی آمریکا به اعضای تیم ملی والیبال، تنها با عضویت ما در هیأت رئیسه فدراسیون بین‌المللی والیبال بود که توانست یک هفته فرصت بخرد تا حقی از کشورمان ضایع نشود.

انوشیروانی: امتیاز ویژه برای قهرمانان و مدال‌آوران در طرح مسکن ملی دیده شود

سجاد انوشیروانی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به معضل مسکن قهرمانان ورزشی کشور، بیان کرد: امروز یکی از پرافتخارترین وزنه برداران کشورمان در تهران مستأجر است و حتی توان تأمین اجاره منزل خود را ندارد.

رئیس فدراسیون وزنه برداری اضافه کرد: بسیاری از مدال آوران نیز برای طی مرحله آماده‌سازی برای حضور در رقابت ها باید در تهران مستقر باشند اما مشکل تأمین محل استقرار دارند و حتی در طرح مسکن ملی هیچ امتیازی برای این ورزشکاران مدال آور دیده نشده است.

تاج: بیش از ۷۰ درصد درآمد باشگاهها از حق پخش تلویزیونی است که از آن محروم هستند/ ورود بانوان به ورزشگاهها تقریباً حل شده است

مهدی تاج یکی از مشکلات را در حوزه پخش تلویزیونی دانست و گفت: حق پخش تلویزیونی در همه دنیا یکی از مؤلفه‌های اصلی حقوق شناخته شده و در فوتبال بیش از ۷۰ درصد میانگین درآمد باشگاه‌ها از حق پخش تلویزیونی است که از آن محروم هستیم البته این حق پخش را همه رشته‌های ورزشی دارند اما لیگ حرفه ای فوتبال متفاوت‌تر است. اینکه موضوع حق پخش در مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه دیده شده در نوع خود یک اتفاق تاریخی محسوب می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه با بیان اینکه AFC برای الزامات صدور مجوز حرفه‌ای تا چند ماه دیگر می‌گوید باید قرارداد حق پخش را داشته باشیم، عنوان کرد: اگر صداوسیما حق پخش در نظر نگرفته باشد، ناچار می‌شویم قراردادهای صوری ببندیم که برای کشورمان خوب نیست البته این موضوع در کمیسیون تلفیق مطرح و به مصوبه ای تبدیل شده که به چکش‌کاری هایی نیاز دارد.

وی با اشاره به اقدامات آقای کیومرث هاشمی به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان گفت: در همین مدت سرپرستی وی در حال دنبال کردن موضوع VAR به‌صورت جدی هستیم و مسأله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها تقریبا حل شده است.

حیدری: فدراسیونها به عنوان فرماندهان ورزش کشور نیازمند اختیار هستند

رضا حیدری نیز با بیان اینکه  لازم است در حوزه ورزش به‌ فدراسیونها اختیار و شجاعت داده شود چرا که فرماندهان ورزش کشور هستند، گفت: فدراسیونها در حال حاضر با یکسری قوانین دست و پاگیر دچار مشکل شده‌اند که باید با نگاهی به فدراسیون‌های سایر کشورها نسبت به اصلاح این قوانین اقدام کرد. کشورهای عربی برای ورزش‌ و ورزشکاران خود بسیار هزینه می‌کنند در حالی که قدمت آنها بیشتر از ایران نیست.

رئیس فدراسیون کونگ‌فو در ادامه با بیان اینکه سال ۹۵ قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی تصویب شد که اکنون در قانون مدیریت خدمات کشوری برای قضات، اعضای هیأت علمی استثناهایی قرار داده شده است، خاطرنشان کرد: لازم است این موضوع برای رؤسای فدراسیون‌ها نیز در نظر گرفته شود.

عزیزی: هر کجا صنعت با ورزش گره خورد، ورزش کشور رشد کرد

داوود عزیزی در ادامه این نشست با بیان اینکه زمانی که برنامه ششم توسعه تصویب می‌شد، ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده سهم فدراسیونها بود که رقمی بالغ بر هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۶ به حوزه ورزش آمد اما بعد از آن به دلیل تحریم‌ها، تخصیص‌های مدیریت سازمان برنامه بسیار کم شد، گفت: این میزان در سال گذشته به ۱۰ درصد رسید؛ درست است که بودجه کشور ۸ هزار میلیارد تومان است اما تاکنون تنها ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است.

رئیس فدراسیون تنیس با تأکید بر اینکه در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم باید به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی توجه شود که هر کجا صنعت با ورزش گره خورد، ورزش رشد کرده است، اظهار داشت: لازم است صنایع در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود در کنار مباحث آموزشی، فرهنگی و غیره به موضوع ورزش نیز توجه کنند و در این مسیر تفاهمنامه‌هایی با وزارت ورزش امضا کنند.

سهرابیان: تغییر در نحوه استخدام قهرمانان مانع خروج آنها از کشور می‌شود

علیرضا سهرابیان با بیان اینکه یکی از مشکلات فدراسیونها مالیاتهایی است که باید پرداخت کنند و برخی از این بدهی‌ها میراثی است که از زمان ریاستهای قبل به آنها رسیده است، گفت: حق و حقوق ورزشکاران و مربیان نیز بسیار ناچیز بوده و ورزشکارانی که به بازنشستگی می‌رسند هم نمی‌دانند که باید باقی زندگی خود را چگونه بگذرانند.

رئیس فدراسیون قایقرانی در ادامه با تأکید بر اینکه برای تغییر سیستم جذب و استخدام قهرمانان نیز باید تدابیری در نظر گرفته شود که از عزیمت افراد از کشور و فعالیت در تیم‌های ملی دیگر کشورها جلوگیری شود، اظهار داشت: یکی از ملی پوشان ما نیز در این حوزه به دلیل شرایطی که داشت مجبور شد از کشور خارج شود در حالی که می‌گفت اگر در ایران شاغل بود، هیچ تمایلی به حضور در کشور همسایه نداشت.

باران چشمه: زورخانه‌ها از پرداخت هزینه آب، برق و گاز معاف شوند تا ناچار به تغییر کاربری به کافه و رستوران نشوند

مهرعلی باران چشمه نیز در این دیدار یکی از دغدغه‌های امروز جوانان ورزشکار کشور را قانون سربازی دانست و گفت: معافیت سربازی طبق قانون برای نفرات اول، دوم و سوم المپیک، اول و دوم جهانی و نفرات اول بازی‌های آسیایی است که هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود آن هم برای برخی از فدراسیونهاست در حالی که باید در آن بازنگری شود. برخی از ورزشکاران برای گذران دوران خدمت سربازی خود باید به تیم‌های نیروهای مسلح بپیوندند که زمانی از جایگاه خوبی برخوردار بودند اما امروز این باشگاه‌ها شرایط مناسبی ندارند و باعث تضعیف وضعیت و شرایط قهرمانان ملی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۹۰۰ زورخانه در سطح کشور داریم و با ابراز تأسف از تعطیلی حدود ۱۸۰ زورخانه در ایام کرونا، عنوان کرد: این زورخانه‌ها که از سوی بخش خصوصی اداره می‌شوند امکان فعالیت مجدد را به دلیل عدم استفاده از تسهیلاتی همچون معافیت از پرداخت هزینه آب، برق و گاز را نداشته، توانایی ادامه کار را به دلیل عدم درآمدزایی این رشته نیز ندارند و باید هزینه حضور مرشد را نیز بپردازند.

رئیس فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه‌ای با بیان اینکه این معافیتها می‌تواند مانع تغییر کاربری زورخانه‌ها به رستوران و کافه شود، گفت: باید با حمایت‌های لازم جلوی این اقدام گرفته شده و از فضای آن برای فعالیت اصلی ورزش‌های زورخانه‌ای استفاده شود. همچنین لازم است از خیرین برای احیا و نگهداری سالنهای ورزشهای زورخانه‌ای استفاده شود.

شجیع: جایگاه ورزش در گفتمان قدرت نرم و قدرت ملی تبیین شود

رضا شجیع در ادامه با طرح این پرسش که جایگاه ورزش در گفتمان قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی و قدرت ملی تعریف شود گفت: سرمایه بودجه ورزش ایران به ازای هر ایرانی ۲۰۶ هزار تومان است که این موضوع برای ورزش‌های همگانی به ۱۷ هزار تومان می‌رسد.

وی در ادامه با بیان اینکه میدان ورزش، میدان جنگ نرم است، اظهار کرد: یک ورزشکار در عرصه بین‌المللی همزمان از ارزش‌های ایرانی، اسلامی و جهانی صیانت می‌کند در حالی که ورزشکاران سایر کشورها تنها از ارزش‌های جهانی صیانت می‌کنند.

رضوانی: باشگاههای فوتبال با بودجه زیاد، چند رشته ورزشی را تحت پوشش قرار دهند

محسن رضوانی با اشاره به اجاره اماکن ورزشی به بخش خصوصی به عنوان یک بحران، گفت: مکان ورزشی ما در مزایده به بخش خصوصی اجاره داده می‌شود و این بخش هیچگاه از آن برای استعدادیابی، تمرین تیم‌ها و جذب قهرمان استفاده نمی‌کند و باید این اماکن در اختیار شهر یا استان قرار داده شود تا جوانان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی همچنین عنوان کرد: امروز اعتبار زیادی به باشگاه‌های فوتبالی تزریق می‌شود که اگر موظف شوند هر کدام ۲ رشته ورزشی دیگر را تحت پوشش قرار دهند، مشکل سایر ورزش‌ها نیز برطرف می‌شود.

دبیر: فدراسیونهای ورزشی را با فدراسیون جهانی درنیاندازید

علیرضا دبیر نیز در این نشست با تأکید بر وظیفه آموزش و پرورش در حوزه ورزش، گفت: ۳ سال بود به وزارت آموزش التماس می‌کردم بر اساس تفاهمنامه موجود اقدام کند که معاون وزارتخانه این توان را نداشت اما بعد از اینکه تغییر کرد، معاون جدید توانست اقدامات را انجام دهد.

رئیس فدراسیون کشتی ابرازداشت: ورزش قهرمانی دست کمیته المپیک و فدراسیون‌ها است و ورزش حرفه‌ای نیز دست بخش خصوصی است اما همه را دولت انجام می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه اساسنامه ما در اتحادیه جهانی مصوب شده اما اساسنامه دیگری از سوی وزارت ورزش طی ۲ سال اخیر مصوب کرده است که نمی‌دانیم بر اساس کدام اقدام کنیم، خاطرنشان ساخت: من گفتم مرا با فدراسیون جهانی درگیر نکنید؛ هفته گذشته هند را با همه قدرتش تعلیق کردند و روسیه و بلاروس نیز در تعلیق به سر می‌برند که ممکن است این اتفاق برای ما هم بیفتد.

رئیس فدراسیون کشتی در پایان خاطرنشان کرد: ورزش کشور نباید بدون مدیر بماند و قبل از آغاز بازی‌های آسیایی باید انسجام با حضور وزیر در جایگاه وزارت ورزش ایجاد شود.

مظلومی: امروز با ورزش می‌توان بسیاری از حرفها را گفت

محمدرضا مظلومی نیز به‌عنوان سخنران پایانی این نشست گفت: امروز با شرایط حال حاضر کشور کار کردن در فدراسیونها بسیار سخت شده که انتظار داریم در زمان بررسی قوانین ورزشی، وزنه ورزش را بالا بیاورید چرا که امروز با ورزش می‌توان بسیاری از حرفها را گفت و دیپلماسی قوی را برقرار کرد.