بهره‌گیری از فناوری فضایی در لباس شناگران المپیک!

شناگرانی که در المپیک این ماه پاریس برای کسب طلا می‌جنگند، از جدیدترین لباس‌های شنا استفاده می‌کنند که سلاح مخفی آنها در استخر است.

image_pdfimage_printچاپ خبر

به گزارش خبرگزاری ایپنا ، رقبا براین‌باورند که این نوآوری می‌تواند تفاوت شگرفی در رشته‌های ورزشی ایفا کند. Speedo با فناوری که از سفرهای فضایی الهام گرفته شده است، نسخه جدیدی از لباس Fastskin LZR Racer را تولید کرده است که به عنوان ضدآب‌ترین لباس تاریخ شنا شناخته می‌شود.

با ادعای ارائه حس “بی وزنی”، شناگران برتر از جمله اما مک کئون از استرالیا، کائلب درسل آمریکایی و آدام پیتی از بریتانیا در تلاش برای اصلاح هر صدم ثانیه از زمان خود، آن را خواهند پوشید.

درسل که در بازی‌های المپیک توکیو پنج مدال طلا را به دست آورده بود، گفت: «لباس موشک کوچک من است. من مطمئن هستم که لباس جدید به من کمک خواهد کرد.»

مک کئون که در المپیک ۲۰۲۱ توکیو هفت مدال از جمله چهار طلا کسب کرد، لباس جدید خود را “سریع تر از همیشه” توصیف کرد.

این لباس‌ها از فناوری پوششی استفاده می‌کنند که در اصل برای محافظت بر روی ماهواره‌ها استفاده می‌شد.

این لباس آخرین پیشرفت در نبرد برای برتری است که نتیجه چندین دهه رقابت برندهایی مانند Arena، Mizuno و Jaked است.

بهره‌گیری از فناوری فضایی در لباس شناگران المپیک!

کوین نتو، متخصص علوم ورزشی در دانشکده بهداشت متفقین کرتین در پرث، به خبرگزاری فرانسه گفت: «بزرگترین عامل در شنا، به دلیل اینکه در آب است، نیروی کشش است، که عاملی تاثیرگذار در سرعت است.»

بنابراین هر چیزی که توازن قدرت را در نیروهای کششی تغییر دهد، ارزش طلا را دارد.

کمیته المپیک اسپیدو را ملزم کرده است تا لباس خود را از مواد قابل نفوذ تولید کند. لباس جدید از پلی اورتان است که با کمک ناسا برای کمک به شناوری و حمایت از ماهیچه‌ها طراحی شده است، به طور قابل توجهی کشش را کاهش می‌دهد و شنا کردن سریع‌تر برای مدت طولانی‌تر را آسان‌تر می‌کند.

فناوری لباس‌های این برند بود که به افزایش رکوردهای جهانی در بازی‌های چین کمک کرد.

جالب است بدانید که در بازی‌های المپیک لباس‌هایی که تمام بدن را می‌پوشانند ممنوع هستند و حد مجاز لباس شنا برای مردان از از کاسه زانو تا ناف و برای زنان از زانو تا شانه است.

به حداقل رساندن کشش سطحی از آب یکی از وظایف کلیدی لباس‌های فعلی است و بدن را فشرده می‌کند تا به کارآمدی لازم دست پیدا کند. این لباس‌ها اساساً شکل انسان را بسیار ساده نگه می‌دارند، شما نوسان یا کشش موج بیشتری در آب ایجاد نمی‌کنید.

لباس‌ها بر عملکرد شناگران تاثیر می‌گذارد و با پیشرفت در رژیم غذایی و تمرینات به طور فزاینده‌ای به حرکت سریعتر آن‌ها کمک می‌کند.

منبع: sciencealert

۲۲۷۲۲۷